Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/866
Title: A literatura infantil afro-brasileira na construção da identidade étnico-racial
Authors: Lima, Fernanda Alencar
Gama, Maria Celeste Conceição
metadata.dc.contributor.authorLattes: http://lattes.cnpq.br/0645978485996064
http://lattes.cnpq.br/1197657152620260
metadata.dc.contributor.advisor: Silva, Fabiana Cristina da
metadata.dc.contributor.advisorLattes: http://lattes.cnpq.br/6908776370908653
Keywords: Educação infantil;Literatura - Estudo e ensino;Identidade (Psicologia) em crianças;Crianças - identidade racial
Issue Date: 2018
Citation: LIMA, Fernanda Alencar; Gama, Maria Celeste Conceição. A literatura infantil afro-brasileira na construção da identidade étnico-racial. 2018. 70 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Departamento de Educação, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2018.
Abstract: This research aimed to analyze how children re-signify their identity from the pedagogical work with the theme of Afro-Brazilian children's literature in the school space, from a class of elementary school in a school of the municipal network of Recife-PE. Education should be understood as a transformative instrument and the school, being one of the spaces where it occurs, should provide an opportunity for the construction of a racial-ethnic identity in a positive way. The theoretical field of work is based on the studies of Coelho (2000); Duarte (2007); Gomes (2005); Hall (2006); Andrade (2001); Munanga (1999) and Zilberman (2003). To understand the various social factors involved, we opted for the qualitative approach. Data collection was inspired by action research, using some of its principles. Systematic observations and semi-structured interviews were also carried out. For the analysis of the data was used content analysis, from the creation of thematic categories. The research revealed a positive qualitative evaluation of the books of Afro-Brazilian literature present in the classroom, not being observed the use of the same in the pedagogical practice of the researched teachers. It is also worth noting the importance of problematization in classes on the historical participation of enslaved people, as a way of breaking with negative identifications by black children.
Description: Esta pesquisa objetivou analisar como as crianças ressignificam a sua identidade a partir do trabalho pedagógico com a temática de literatura infantil afro-brasileira no espaço escolar, de uma turma do ensino fundamental. A educação deve ser entendida como instrumento transformador e a escola, deve proporcionar oportunidade para a construção das identidades etnicorraciais de forma positiva. O campo teórico do trabalho está fundamentado nos estudos de Coelho (2000); Duarte (2007); Gomes (2005); Hall (2006); Andrade (2001); Munanga (1999) e Zilberman (2003). Para compreender os diversos fatores sociais envolvidos, optou-se pela abordagem qualitativa. A coleta de dados teve inspiração na pesquisa-ação, utilizando-se alguns dos seus princípios. Foram realizadas, ainda, observações sistemáticas e entrevistas semiestruturadas. Para a análise dos dados utilizou-se a análise de conteúdo, a partir da criação de categorias temáticas. Os resultados da pesquisa revelam que os livros de literatura afro-brasileira presentes no espaço foram analisados positivamente, entretanto, não foi observada sua utilização nas aulas. Foi revelada a dificuldade de identificação por parte das crianças negras, tanto nas falas das professoras, quanto nos desenhos das crianças sujeitos desta pesquisa. Conclui-se que importante ter consciência acerca da relação entre o trabalho de valorização da história e da cultura afro-brasileira com a identificação positiva de crianças negras.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/866
Appears in Collections:TCC - Licenciatura em Pedagogia (Sede)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_fernandaalencarlima.mariacelesteconceiçãogama .pdf873,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.