Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ufrpe.br/handle/123456789/694
Title: A Coeducação também dança: reflexões para a Educação física esolar
Authors: Vasconcelos, Rayssa Hellena Almeida de
metadata.dc.contributor.authorLattes: http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8187644A7
metadata.dc.contributor.advisor: Lira, Maria Helena Câmara
metadata.dc.contributor.advisorLattes: http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4249430P6
Keywords: Educação física;Dança;Dança na educação;Identidade de gênero na educação
Issue Date: 2018
Citation: VASCONCELOS, Rayssa Hellena Almeida de. A Coeducação também dança: reflexões para a Educação física escolar. 2018. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Departamento de Educação Física, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2018.
Abstract: This research seeks to analyze the possibilities of working the dance/education from coeducational principles, seeing dance as content of School Physical Education classes, form of expression, art, science, psychomotricity and body culture. Through a bibliographical research we were able to unveil the details of the coeducation theory studied by Daniela Auad (2003, 2003b, 2004b, 2005, 2006, 2010, 2015, 2016) and the methodology of dance education, developed by several authors such as Laban (1978, 1990), Marques (1999, 2010, 2011) and Nanni (1998, 2002), finding approximations and distances that showed possibilities of union. Finally, we report the experience of extension projects based at the Federal Rural University of Pernambuco, during 2015 and 2016, where dance and gender relations worked in a single propositional rhythm, that of dance/coeducation.
Description: Esta pesquisa busca analisar as possibilidades de se trabalhar a dança/educação a partir de princípios coeducativos, enxergando a dança como conteúdo das aulas de Educação Física Escolar, forma de expressão, arte, ciência, psicomotricidade e cultura corporal. Através de uma pesquisa bibliográfica pudemos desvendar os detalhes da teoria coeducativa estudada por Daniela Auad (2003; 2003b; 2004; 2004b; 2005; 2006; 2010; 2015; 2016) e a metodologia da dança educativa, desenvolvida por diversas autoras(es) como Laban (1978, 1990), Marques (1999, 2010; 2011) e Nanni (1998; 2002), encontrando aproximações e distanciamentos que mostraram possibilidades de união. Por fim, damos conta do relato de experiência dos projetos de extensão sediados na Universidade Federal Rural de Pernambuco, durante 2015 e 2016, onde a dança e as relações de gênero trabalharam em um só ritmo propositivo, o da dança/coeducativa.
URI: https://repository.ufrpe.br/handle/123456789/694
Appears in Collections:TCC - Licenciatura em Educação Física (Sede)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_RAYSSA HELLENA ALMEIDA DE VASCONCELOS.pdf1,7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.