Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/771
Title: A história do futebol pernambucano e possíveis diálogos com a educação física escolar
Authors: Silva, André Felipe Rodrigues da
metadata.dc.contributor.authorLattes: http://lattes.cnpq.br/8591436518208684
metadata.dc.contributor.advisor: Lira, Maria Helena Câmara
metadata.dc.contributor.advisorLattes: http://lattes.cnpq.br/1315487815493191
Keywords: Futebol - Pernambuco - História;Futebol - aspectos antropológicos;Educação física (Ensino médio) - Aspectos antropológicos
Issue Date: 18-Jan-2019
Citation: SILVA, André Felipe Rodrigues da. A história do futebol pernambucano e possíveis diálogos com a educação física escolar. 2019. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Departamento de Educação Física, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2019.
Abstract: The monograph on the agenda deals with theproblematization of historical elements about football inPernambuco and the way that knowledge can be in school, through physical education classes. For the realization of thisresearch, we studied books that address the history offootball from a global perspective until we reach morespecific elements of Pernambuco analyzing characters,curiosities described in the literature and events that createdmemory For this social practice in the cited state. Therefore,the methodology used was the bibliographic review, mainlywith works such as: History of football in Pernambuco,Givanildo Alves (1978), Charles Miller, the father of Brazilianfootball, John Mills (2005), the True history of footballBrazilian, by Loris Beane Cunha (1993) and the book GameVision: Early football in Brazil by José Moraes dos SantosNeto (2002), Ball on foot; The incredible history of football,by Luisa Massarani and Marcos Abrucio (2004). After thestudy of these authors, we performed an essay of didactictexts to serve as inspiration in school physical educationclasses. We conclude that much of what the literaturepresents about football can be translated into the schoolroutine attributing even more meaning to this sport sopopular. Football, within the sport as a curricular knowledgeof physical education, should be one more way tounderstand the connections between what mankind hasproduced about body culture and how we can tread newpaths.
Description: A monografia em pauta trata da problematização de elementos históricos sobre o futebol pernambucano e a forma como esses conhecimentos podem estar na escola, através das aulas de Educação Física. Para a realização desta pesquisa, estudamos livros que abordam a história do futebol em uma perspectiva mundial até chegarmos a elementos mais específicos de Pernambuco analisando personagens, curiosidades descritas na literatura e eventos que criaram memória para esta prática social no estado citado. Logo, a metodologia utilizada foi a de revisão bibliográfica, principalmente com obras como: história do futebol em Pernambuco, de Givanildo Alves(1978), Charles Miller, o pai do futebol brasileiro, de John Mills(2005), A verdadeira história do futebol brasileiro, de Loris Beane Cunha(1993), o livro Visão de Jogo: primórdios do futebol no Brasil de José Moraes dos Santos Neto(2002), Bola no Pé; A incrível história do futebol, de Luisa Massarani e Marcos Abrucio(2004). Após o estudo destes autores, fizemos um ensaio de textos didáticos para servir de inspiração nas aulas de Educação Física escolar. Concluímos que muito do que a literatura apresenta sobre o futebol pode ser traduzida para o cotidiano escolar atribuindo ainda mais sentido a este esporte tão popular. O futebol, por dentro do esporte como conhecimento curricular da Educação Física, deve ser mais uma forma de entender as conexões entre o que a humanidade produziu sobre a cultura corporal e como podemos trilhar novos caminhos.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/771
Appears in Collections:TCC - Licenciatura em Educação Física (Sede)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_andrefeliperodriguesdasilva.pdf656,73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.